Dopjesdrama

Mijn neef werkt bij de Egbert Haan; een kleine kruideniersketen in het Zuidwestelijk deel van Noordoost Nederland. In tegenstelling tot de concurrentie binnen de voedingsmiddelenbranche, piekt de omzet van Egbert Haan niet met Kerst, maar rond de paasdagen. Een voorzichtige verklaring voor dit merkwaardige weetje ligt wellicht in het feit dat Egbert Haan al sinds mensenheugenis branchespecialist is binnen het Boter, Kaas & Eieren segment.

Om deze koppositie te verstevigen, bedachten de Haandeelhouders, geheel volgens de bedrijfsfilosofie ‘Maximale Winst met Minimale Inspanning’, vorig voorjaar een actie welke zowel klant als directie een feestelijk Paasontbijt moest bezorgen: sparen voor zilveren eierdopjes van het merk Verentooi & Tok. Bij elke tien Euro aan boodschappen kreeg de klant een waardecoupon. Veertig van die bonnetjes en drie Euro verder, mocht de consument een set van vier dopjes in de schaalmaten S, M, L of XL uitkiezen. Daarnaast kon er gespaard worden voor een rijkelijk versierd kwartetje kwarteleierdopjes.

De actie ving aan met een vliegende start, tot ruim drie weken later de Zuidwestelijk Noordoost Courant een voorpaginaverhaal publiceerde waaruit bleek dat de consument niet spaarde voor écht zilveren eierdopjes, maar om dopjes van een fijn soort koper, welke aan weerszijden waren omsmolten met een dun laagje zilver. De klantenkring van Egbert Haan voelde zich misleid. Velen dachten voor eierdopjes van een hogere kwaliteit te hebben gespaard en meenden tot een transactie te zijn verleid, waartoe zij anders niet waren overgegaan.

De Haandeelhouders kwamen snel in actie. In een officiële verklaring liet woordvoerder Peter-Paul Pauw weten dat ‘consumenten er op mogen vertrouwen gespaard te hebben voor eierdopjes van goede kwaliteit.’ Van misleiding wilde hij dan ook niets weten: ‘In de reclame werd bewust gesproken over zilveren eierdopjes en niet over eierdopjes van zilver’. Zijn woorden bleken onvoldoende om het consumentenvertrouwen te herstellen en medio april puilde het Egbert Haan distributiecentrum uit van de eierdopjes. De oplossing voor dit probleem werd gevonden in een verplicht Paaspakket voor elke werknemer, gesponsord door het merk Verentooi & Tok…

Dit jaar moest alles beter. Een professioneel reclamebureau werd in de arm genomen en vorige week ging de nieuwe, educatieve Paasspaaractie van start: bij elke 15 Euro aan boodschappen ontvangen alle klanten een gratis kippenei met warmhoudlamp. “Zo leren ze deze paasdagen alles over het uitbroeden van eieren, het verzorgen van jonge kuikentjes en de levenswandel van een jonge hen in haar pluimveepuberteit. Een daverend succes, de eieren zijn niet aan te slepen!” glunderde mijn neef vrijdagavond tijdens een familieborrel bij mijn tante. “Maar wat moeten al die klanten straks met een dozijn volwassen kippen in huis?’ vroeg mijn zus met lichte argwaan in haar stem. “Goede vraag”, glimlachte mijn neef mysterieus. Hij stond op, pakte een fles Bacardi van de dranktafel en draaide tergend langzaam de schroefdop los.

“Het is inderdaad een Paaspresentje met nazomers tintje”, vervolgde hij na een lange stilte. “De hele maand september krijgen klanten de gelegenheid hun kip terug te brengen in één van de Egbert Haan filialen. Daarbij hebben ze twee keuzes.” Een afwachtende zwijgzaamheid daalde wederom neer over de huiskamer. “En die zijn?” vroeg ik uiteindelijk, om aan zijn behoefte voor dramatiek te voldoen. “De eerste optie is vier dagen wachten en daarna de kip ambachtelijk gegrild weer ophalen. De tweede mogelijkheid is een authentiek Indian Summer barbecue kippakket.”

Het uitspreken van deze woorden deden mijn neef watertanden. Bijna dromerig voegde hij er tenslotte aan toe: “De opleiding voor onze nieuwste generatie poeliers is deze week van start gegaan in De Kuikenstal.” Hij zei het zonder spoor van gêne. “Dat méén je niet!” riep ik met een stem vol walging. Een satanische glimlach verscheen op zijn lippen. Om de spanning definitief te snijden sprak hij: “De waarheid is soms gekker dan jij hem kunt verzinnen”, waarna hij een slok nam van zijn zuurverdiende Bacardi Cola…

Leave a reply