Wereldwijd Succes vanuit de Archipel

De Succes agenda: dat losbladige systeem met zijn onverslijtbare ringband en ontelbare tabbladen. Deze nog steeds populaire agenda kent zijn oorsprong in de Haagse Archipelbuurt, weet Marijke Danckaerts, die in de jaren zestig voor de uitgeverij werkte: “We verstuurden duizenden agenda’s per jaar.”

Het Haagse bedrijf kent zijn oorsprong in 1928, met de uitgave van het maandblad Succes voor zakenlieden. Vanuit deze doelgroep bleek een behoefte te bestaan aan aanvullende cursussen, zoals ‘Spreken in het Openbaar’. Zo ontstond het Succes Instituut, spoedig gevolgd door de Nederlandse Boekenclub, de Universiteit voor Zelfstudie en de Baedeker voor de Huisvrouw. Bij dit onderdeel kwam Danckaerts in 1963 terecht. “Dit was een serie van vijfentwintig boeken voor dames die in ondertrouw gingen”, vertelt de voormalig medewerkster. “De serie leerde je hoe een goede huisvrouw te worden. Er waren vier kookboeken, met titels als ‘De weg tot het hart’, maar ook delen over plantverzorging en met huishoudelijke tips.”

Een van Danckaerts taken bestond uit het invoeren van nieuwe leden in het klantensysteem. “Dat ging nog zonder computers”, vertelt ze. “Ik draaide een papier in mijn typemachine, waarachter vijf doorslag vellen zaten. Dan moest ik heel hard tikken, om ook de achterste vellen bedrukt te krijgen.” Ook het aannemen van de telefoon behoorde tot haar werk. “Regelmatig hingen er boze mannen aan de lijn”, lacht Danckaerts. “Die klaagden dan dat hun vrouw iets had aangeschaft wat zij helemaal niet wilden hebben. Zo’n abonnement werd dan stopgezet.”

Na een aantal jaren op deze afdeling gewerkt te hebben, maakte Danckaerts de overstap naar de agenda afdeling, waar zij zich niet alleen bezig hield met het versturen, maar ook met het personaliseren van het boekje. “Daarin was veel mogelijk”, aldus Danckaerts. “Je had de omslag, waar bedrijven een eigen logo op konden laten persen, maar in de agenda zaten ook veel tabbladen waar je iets aparts op kon laten zetten. Dit alles moest ruim op tijd klaar zijn, want zoiets werd in die tijd met de boot verzonden.”

Het bedrijf was vooruitstrevend voor zijn tijd. “We hadden een vrouwelijke bedrijfsleidster, waar zag je dat in die tijd?”, merkt Danckaerts op. “Succes heeft mijn kantoorloopbaan gevormd. Je kreeg de ruimte om je te ontplooien, je zegje te doen en mee te denken met het bedrijf. Volgens mij kwam dat toch voor uit die oude Succes gedachte, zoals meneer Scheuder, de grondlegger, dat ooit voor zich zag.”

Halverwege de jaren tachtig krijgt de uitgeverij aan het Prinsevinkenpark het moeilijk. Er wordt geïnvesteerd in de oprichting van een Christelijke Boekenclub, maar door een poststaking komt dit niet van de grond. “Naar mijn idee is dit het begin van het einde geweest”, herinnert Danckaerts zich. “We zaten midden in een recessie en door de snelheid van de jaren tachtig waren mensen ook minder snel genegen een schriftelijke cursus te volgen. Daarnaast was het octrooi op de agenda vervallen, dus die werden nu een stuk goedkoper nagemaakt. Op het moment dat de boekenclub werd losgekoppeld van de agenda, voelde iedereen de bui wel hangen.”

Eind 1985 wordt het Haagse SuccesBoek verkocht aan het Duitse Bertelsmann. De agenda blijft bestaan, maar wordt vanaf dat moment niet langer in de Hofstad gemaakt.

Leave a reply